Tips til at forbedre virksomhedens kundeservice
God kundeservice er altafgørende – uanset hvilken type virksomhed der er tale om. Det er forskelligt fra person til person, hvordan god kundeservice defineres. Dog er den typiske forståelse, at det omhandler at sælge en serviceydelse eller et produkt, som virker, samtidig med at kunden føler sig godt behandlet. Det er næsten altid muligt for virksomheder at optimere deres kundeservicekvalitet, og læser du med her på siden, får du netop tips hertil.
Få telefonpasning, og vær sikker på at besvare alle opkald
Når en kunde ringer, er det vigtigt, at telefonen bliver taget. Ringer kunden forgæves, er der stor sandsynlighed for, at kunden blot finder en anden virksomhed – og dette er naturligvis ikke hensigtsmæssigt. Du kan derfor risikere, at hvert misset telefonopkald er lig med utilfredshed blandt kunderne – eller i værste fald tab af kunder.
Derfor er det en fordel at få telefonpasning af virksomhedens telefoner. Her bliver telefonen taget for dig, og du er sikker på, at telefonen bliver taget hver gang. Fokusset er 100 % på kunden, hvilket skaber en bedre oplevelse. Desuden bliver du ikke forstyrret i dit arbejde, men du kan i stedet arbejde mere effektivt.
Mange virtuelle kontorer tilbyder telefonpasning, og virksomheden kan derfor med fordel overveje at anskaffe en virtuel firmaadresse. Ikke nok med at virksomhedsadressen bliver mere professionel, så vil et virtuelt kontor ligeledes give mulighed for telefonpasning i mange tilfælde.
Lad ikke telefonen være den eneste kontaktmulighed for kunden
Selvom det kan være fristende blot at oplyse dine kunder om et telefonnummer, som de kan kontakte dig på, så er det langt fra en optimal løsning. I stedet er det fordelagtigt at give kunderne forskellige muligheder for at komme i kontakt med virksomheden på. E-mail, telefon, hjemmeside, chat, sociale medier, chatbots, post – mulighederne er virkelig mange.
Det vigtigste heri er, at kunderne ikke venter mere end højst nødvendigt. Er der tale om lange telefonkøer, lange svartider på mail, en dårligt udviklet chatbot og lignende, vil kunden blot blive efterladt med en følelse af ligegyldighed og dårlig behandling. Af denne grund er det altså nødvendigt at have det rette antal personale med relevante erfaringer til at håndtere kundeservicen.